Опис досвіду

 

                     

                                                    Опис досвіду роботи

                         вчителя образотворчого мистецтва, технологій

                 Олександрівської філії КЗ «Олександрівський ліцей №1»

                                                Товкун Інни Вікторівни

                    Дитячий малюнок, процес малювання – це частинка духовного                   

                      життя дитини. Діти не просто переносять на папір щось з   

                      навколишнього світу, а живуть у цьому світі, входять у ньому,   

                      як творці краси, дістаючи насолоду від неї.

                                                                                                     В.О.Сухомлинський

   Кожна професія потребує творчості, креативності, тобто гнучкості мислення, абстрактного розуміння дійсності, бачення нових, нестандартних підходів до звичних речей. Суспільству вкрай необхідні, особливо в такий нелегкий час, люди різних професій, які здатні швидко генерувати свої креативні ідеї та втілювати їх у життя. Творчі здібності людини – це успіх у будь-якій діяльності. Образотворче мистецтво  - це один із найбільш поширених видів творчості.

  Враховуючи потреби сучасної практики у формуванні творчої особистості, організації художньої творчості школярів, мною було обрано таку освітню проблему: « Розвиток творчих здібностей учнів на уроках образотворчого мистецтва».

 Досвід педагогів-новаторів засвідчує, що на уроках образотворчого мистецтва потрібно формувати в учнів не професійні знання й навички, а намагатися дати загальний художній розвиток, викликати в дітях внутрішню потребу малювати, спостерігати за навколишнім середовищем, осмислювати образи не тільки окремих предметів, але й свого внутрішнього світу. 

  Для розвитку творчих здібностей дітей на уроках образотворчого мистецтва застосовую такі компоненти:

·        Мотиваційний (стимули для підвищення емоційності, зміцнення сенсорної чутливості, розвитку уяви, фантазії)

·        Пізнавальний (інформаційно-когнітивний)

·        Ментальний (неповторність, індивідуальність)

·        Практичний (уміння, навички, самостійна творча діяльність)

  Основною метою навчання і виховання учнів засобами образотворчого мистецтва є:

- формування естетичного ставлення до навколишньої дійсності, виховання інтересу і любові до мистецтва, потреба у спілкуванні з ним, створення морально-естетичного ідеалу особистості;

- розвиток образного сприйняття, творчого мислення, просторового уявлення, фантазії, комбінаторних здібностей;

- удосконалення розвитку сприймання кольорів, окоміру, гостроти зору;

розширення сенсорного досвіду дітей.

  Приділяю велику увагу емоційному стану дітей, вважаю, що без живого , емоційного спілкування вчителя,  неможливо зацікавити учнів, зробити їх активними учасниками і творцями уроку.

  Для творчої, практичної роботи на уроках використовую інтерактивні методи навчання:

Вибір теми, повторення вивченого, експериментування з матеріалом, обговорення – «Мікрофон»  ( 5 клас – «Мистецтво і спілкування», 6 клас – « Різновиди портретів», 7 клас – «Синтез мистецтв в архітектурі»), «Ланцюжок»  (5 клас – «Мистецтво довкілля», 6 клас – «Форма і пластика», 7 клас – «Образ символ»);

 ознайомлення з новою темою, матеріалом -  «Асоціативний кущ» (5 клас – «Від народних джерел», 6 клас – «Чарівний світ речей», 7 клас – «Художній образ в архітектурі», «Диво-писанка»), «Акваріум» (7 клас – «Народна іграшка»), «Я – художник» - (6 клас -  «Зародження анімалістичного жанру», 6 клас – «Подвійний портрет», 6 клас – «Битва на морі»,  7 клас – «Дерево-життя»), «Входження в картину» (5 клас – «Мистецтво навколо», 6 клас – « Широкі простори», 6 клас -  «Фантастичний пейзаж»), «Віртуальна подорож» (6 клас – «Релігійний жанр», «Мистецька подорож» (7 клас – «Синтез мистецтв в архітектурі», «Трипільські мотиви», «Конструювання об’єктів дизайну», «Графічний дизайн. Шрифт»);

учительські та учнівські презентації.

Ці методи спрямовані на опанування дитиною творчої діяльності ( спочатку пошук та вибір ідеї, потім оформлення задуму, визначення засобів та способів його реалізації, досягнення образно-естетичної виразності зображення). Для цікавості сприйняття та повторення вивченого матеріалу на уроках, використовую інтерактивні вправи в LearningApps:

 Вправа «Класифікація» (5 клас «Види образотворчого мистецтва»);

 Вправа «Знайди пару» (6 клас «Жанри образотворчого мистецтва»);

 Вправа «Класифікація» (7 клас « Декоративно-прикладне мистецтво»);

 Вправа « Перший мільйон» (8 клас «Стилі мистецтва»)

Свої творчі задуми учні застосовують не тільки в індивідуальних, а  і в групових, колективних  формах роботи:

-         Колективний проєкт: Туристична агенція «Перлини Єгипту» (Мистецтво.10 клас).

-         Колективна робота: «Створюємо фільм» (Мистецтво 10 клас).

-         Колективний проєкт: Арт-агенція «Пориньмо в мистецтво Далекого Сходу» (Мистецтво. 10 клас).

-         Колективний проєкт: Віртуальний музей «Мистецькими перлинами Індійського культурного регіону» (Мистецтво. 10 клас).

-         Групова проєктна діяльність: «Студія арт-терапії» (Мистецтво. 10 клас).

-         Створення дослідницьких презентацій: «Мистецтво доколумбової Америки» (Мистецтво. 10 клас).

-         Колективна робота: Оформлення вернісажу «Природа України, яка вічно надихає» (Мистецтво. 11клас).

-         Колективна робота: Створення документальної відеозбірки «Хроніка життя нашого класу» (Мистецтво. 11 клас).

-         Колективний проєкт: Арт-фест «Сузір’я українського мистецтва» (Мистецтво. 11 клас).

-         Робота в групах: «Мистецтво і спілкування» (Мистецтво. 5 клас)

  Інтерактивні методи надають діяльності дослідницького характеру на всіх її етапах і сприяють розвитку креативного потенціалу особистості. Завдяки цьому актуалізується уява, образне мислення, образна пам'ять, збільшується ступінь свободи учнів, їх активність, винахідливість, творчість.

При проведенні уроків в дистанційному форматі використовую платформу Google Meet, Google Клас (classroom).

 Для розвитку творчих здібностей учнів на уроках образотворчого мистецтва, мистецтва, трудового навчання, технологій користуюся корисними порадами англійського психолога Дж. Гауена:

1.     Створіть дитині затишні й безпечні психологічні умови для пошуків, пізнання.

2.     Підтримуйте здатність дитини до творчості та висловлюйте співчуття при невдачах. Уникайте негативного оцінювання творчих ідей дитини.

3.     Давайте дитині можливість побути на самоті. Надмірне опікування заважає творчості.

4.     Знайдіть слова підтримки для нових творчих починань дитини. Не критикуйте її перших починань, навіть невдалих.

5.     Підтримуйте необхідну для творчості атмосферу.

  Свою креативність та творчість мої учні використовували на районних, обласних конкурсах та олімпіадах.

 Результатом творчих практичних робіт є:

1 місце в районній олімпіаді з технологій – Чепурнова Діана (10 клас. 2018 рік)

1 місце в районній олімпіаді з технологій – Товкун Анна (10 клас. 2019 рік)

3 місце в районній олімпіаді з трудового навчання – Дубина Анастасія ( 9 клас. 2021 рік);

2 місце в обласному конкурсі творів образотворчого мистецтва, присвяченому 100 річчю В.О. Сухомлинського на тему: « Чарівний світ природи»  - Товкун Анна (2018 рік)

  Неодноразову участь у проведенні районних, обласних семінарах приймали активну участь гуртківці студії мод «Колаж». Робота над створенням колекції направлена на формування мистецьких компетенцій, розвиток творчих здібностей дівчаток. До того, як створити модель одягу, гуртківці проводять дослідницьку роботу з даної тематики майбутньої колекції.

  Оволодіння основами образотворчої діяльності: художніми техніками, прийомами, художніми матеріалами, допомагає формувати уміння учнів виражатися у творчості в процесі вивчення образотворчого мистецтва.

 Змінюючи перспективу, апробуючи нові технології, адаптуючи їх до сьогодення, залишаю в арсеналі ті, які сприяють розвитку інтелектуально-творчих здібностей дітей, їхньому самовияву, особистісному становленню.

                                                                                                                                              

 

Немає коментарів:

Дописати коментар